Tuesday, November 30, 2010

Cantik nyer dia.. :)

Interested, tapi..
Hi all, hari ni we can see that business on hijab or Muslim's apparel ni, like everywhere.. Tumbuh macam cendawan, right?? Dah berapa ramai business entrepreneur yang berbalas2 add di FB, semata2 nak memperluaskan business masing2.. And orang macam i ni, suka sangat tengok the latest trends and collections yang semakin hari, semakin cantik jer.. Alhamdulillah, another way to attract the ladies to wear hijab.. :)

Masa awal2 i bertudung dulu, nak juga ber-fashion2 nih, but lately nih, kadang2 tuh grab jer tudung memana and pakai.. Hehehehe.. I thought perubahan tuh mungkin sebab pembawakan.. Hmmm.. I thought sebab mungkin i tgh carry a boy.. Well, that's what they said masa i carried Aidan dulu.. Yup, hormone lelaki yang terlebih2, i looked messy and serabai.. Hehehe.. But, many others said that i am carrying a girl, sebab sometimes nampak bercahaya jer.. Hahaha.. I nak gelak jer kuat2 bila dengar that statement, sebab i know myself.. Bila rasa nak bersiap, baru like totally bersiap, if not, i la orang yang boleh siap, express 10 minit jer.. Hahaha.. :P So, statement tuh cam kelakar in a way.. :P

Okay, berbalik kepada hijab.. Wahhhh, nowadays macam2 fashion and cara nak memakai hijab.. Even orang melayu kita, bila bersiap with hijab and cara lilit minah arab, and with heavy eye- liner terus nampak macam minah Arab sejibik.. And super stunning! Yup, cantik sangat.. Siap with long skirt and not so matching top (and tuh yang make them lagi stunning! brave to wear contradict colors and pattern) :)

But, i am sooooooo interested with how they wear their hijab.. With nowadays, ada jual wig yang nampak macam sanggul tuh.. Yes, diselitkan di atas kepala, and bila pakai tudung jer, wallllaa! macam rambut tuh ala2 rapunzal.. Nampak si pemakai hijab tu mesti berambut panjang mengurai.. :) Cantik2.. Tapi, tiba2 teringat yang mana kita boleh pakai rambut palsu.. Bukan kah hukumnya haram?? Not that i ni nak berhujah or anything, i am learning as well, and pakai tudung pun masih bersempang, which if kalau nak ikut2 kan hukum, kena tutup dada.. Yer, saya pun ada kekurangan, but this topic macam best.. Sebab teringin nak pakai macam tuh, tapi rasa macam tak patut.. Hahaha..

I came across this.. :)


Pertanyaan :


1. Apa hukumnya wanita yang menyambung rambutnya dengan rambut tambahan (wig/sanggul/) ?

Jawapan :
Alhamdulillah, kaum wanita diharamkan/dilarang menyambung rambut mereka dengan rambut tambahan(wig/sanggul, red) atau dengan benda lainnya yang menyerupai rambut. Berdasarkan dalil-dalil yang melarang hal tersebut. (“Hadits Asma binti Abu Bakar radiyallahu ‘anha, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassallam melaknat wanita yang menyambung rambutnya (dengan rambut palsu) dan wanita yang minta disambungkan rambutnya (Muttafaqun ‘alaihi)”, red)

2. Bagaimana hukum mengenai seorang perempuan yang memakai rambut palsu (wig/sanggul/) untuk mempercantikkan dirinya untuk suaminya?

Jawapan :
Memang setiap pasangan harus mempercantik dirinya (si suami) atau dirinya (si isteri) untuk pasangannya, di dalam rangka menyenangkan pasangannya dan memperkuat perasaan (kasih/cinta, ) diantara keduanya.

Bagaimanapun, hal ini harus dilakukan dengan cara yang tercakup dalam batas syariah sehingga tidaklah terlarang. Adapun memakai rambut palsu (wig/sanggul) adalah model yang dipraktisi wanita-wanita non-Muslim dan menjadi cara yang popular dalam usaha untuk mereka mempercantikkan diri. Jika wanita muslimah memakai dan mempercantikkan dirinya dengan itu, sekalipun hanya untuk (didepan,) suaminya, maka dia sedang meniru wanita-wanita kafir dan Nabi telah melarangnya. Beliau berkata (Barangsiapa menyerupai satu kaum maka dia termasuk golongan mereka.)

Terlebih lagi, hal tersebut sama ertinya “menyambung rambut palsu atas seseorang”. Nabi (Shalallaahu `alaihi wassallam) telah melarang perbuatan tersebut dan mengutuk orang yang melakukannya. (“Hadits Asma binti Abu Bakar radiyallahu ‘anha, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassallam melaknat wanita yang menyambung rambutnya (dengan rambut palsu) dan wanita yang minta disambungkan rambutnya (Muttafaqun ‘alaihi)”, red)

Dan disisi Allah-lah seluruh kejayaan dan semoga Allah memberikan sholawat dan salam atas Nabi kita (Shalallahu `alaihu wasallam) dan keluarganya dan sahabatnya. (aa)

Komite Tetap untuk Riset Islam Dan Fatawa Saudi Arabia, Fatawa Al-Mar’ah

(Diterjemahkan dari http://www.fatwa-online.com/fataawa/womensissues/beautification/bea001/0000206_13.htm)

Hmmm, melepas lah perasaan nak mencuba pakai hijab ala2 Arabic ni.. Hehehe.. Tapi kalau yang dipakai di kepala, bukan wig, tapi mungkin segumpal kain perca, macam mana pula?? Hahaha.. Yer, sebab katanya, yang diharamkan, adalah apa2 yang menyerupai rambut.. Haiiiii, takperlah.. lepas ni, simpan rambut panjang2 and ikat tinggi2 ala2 tengah berpantang.. Haaa, masa tuh baru kita berhijab ala arabic.. Hehehe.. :)




Quote:

“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote:

“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

Ini apa pula?? Haiiii.. musykil2.. Tapi di mana and siapa source nyer?? Hmmm..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by YummyLolly.com